واش-بتن-کیان-نما

واش بتن در انواع و کاربردهای مختلف

یکی از انواع بتن‌های نما، واش بتن یا بتن با سنگدانه نمایان است.به عبارتی دیگر یکی از کفپوش‌هایی که در بازار وجود دارد، واش بتن یا بتن شسته شده نام دارد که اکثریت افراد آن را با نام بتن شسته شده می‌شناسند. در این مقاله تلاش کرده ایم به موضوعاتی مانند اینکه واش بتن چیست؟ چه کاربردی دارد و انواع آن کدامند بپردازیم.

واش بتن چیست؟

واش بتن یکی از انواع بتن نما یا اصطلاحا «بتن اکسپوز» (Exposed Concrete) به حساب می‌آید. واش بتن نیز مانند کفپوش سه بعدی اپوکسی از ظاهر جذاب بهره می‌برد.

به عبارتی دیگر واش بتن Washed Concrete یا بتن با سنگدانه نمایان ، یکی از روش‌های پرداخت بتن برای ساخت سازه‌های مختلف با نمای تزئینی است. در این روش، سطح بالایی خمیر سیمانی شسته می‌شود تا سنگدانه‌های درون آن در معرض دید قرار گیرند.

کاربرد واش بتن چیست؟

واش بتن همان بتن شسته شده است که در کفسازی پارک، حیاط، جاده، فضای سبز، باغ، بام، محوطه استخر و کف فضاهای عمومی (مانند کفپوش معابر، پارک، پارکینگ و غیره) پیاده‌روهای شهری، رمپ، محوطه بین بلوک‌های ساختمانی، پمپ بنزین و به طور کلی در محوطه سازی‌ و زیباسازی محیط استفاده می‌گردد.

واش بتن، به دلیل بهره‌مندی از دوام و مقاومت بالا در برابر لغزش، در ساخت و محوطه‌سازی بسیاری از سازه‌های مسطح نظیر دال، کف و دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای دیگر واش بتن می‌توان به ساخت پیاده‌رو، جاده، حیاط، بام، محوطه استخر و کف فضاهای عمومی (مانند کفپوش معابر، پارک، پارکینگ و غیره) اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، واش بتن برای ساخت عضوهای عمودی مانند دیوار حایل، نمای بیرونی ساختمان و دیوار عایق صوتی نیز استفاده می‌شود.

مشاهده مقاله سیمانکاری طرح دار در انواع مختلف

انواع واش بتن چیست؟

به طور کلی محصولات بتنی که برای کاربری ‌های گوناگون توصیه می‌‏شود متفاوت است. برای نمونه انواعی از کفپوش ها که باید در کاربری‌های مسکونی از جمله آپارتمان، ویلا و یا باغ ویلاها مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین انتخاب درست کفپوش بتنی باید با نظر یک کارشناس انجام شود . اما به صورت پیش فرض می‌توان گفت تمامی کفپوش‌ ها در همه‌ی بنا ها و محوطه ‎‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واش بتن ها در انواع مختلف و متنوع تولید می شوند و در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرند که در ادامه به معرفی و شرح آن ها می پردازیم:

واش بتن درجا

قدمت واش بتن به روش درجا به زمانی بر می گردد که هنوز ماشین آلات وارد این عرصه و صنعت نشده بودند . قالب هایی وجود داشت که مخلوط بتن آماده را در خود جای می داد و سپس سطح آن را صاف می کرد و با آبی که فشار زیاد داشت شست و شو می دادند تا سیمانی که در اطراف سنگ دانه ها بود شسته شود و برجستگی در قسمتی از سنگدانه ها نمایان می شد . امروزه در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

واش بتن ویبره

در روش واش بتن ویبره ابتدا مخلوط سیمان ، سنگدانه ، پودر سنگ و آب را در داخل قالب می ریزند ، بعد قالب هایی را که از مخلوط پر شده است را روی میز ویبره می گذارند تا حباب های موجود در آن در اثر لرزش و ویبره از بین برود و مخلوطی با تراکم و منسجم حاصل شود . پس از این که واش بتن به مقاومت تقریبی رسید ، آن را از قالب خارج کرده و توسط فشار آب سطح آن به صورت برجسته در می آید .

واش بتن پرسی

برای تولید نوع پرسی واش بتن اول پنجاه درصد قالب را با ترکیب آماده و مابقی را با ماسه ، سیمان و مقدار کمی آب پر کرده و پرس می کنند . بعد از فرآیند پرس ، مخلوط به دست آمده و متراکم را از قالب خارج و به مدت یک روز در اتاق بخار نگهداری می کنند . بعد از آن سطح شست و شو داده می شود . افزایش تراکم و مقاومت موزاییک با پرس پر قدرت ایجاد می گردد .

واش بتن آنتیک

مواد اولیه شامل پودر میکرونیزه ، سنگدانه ها ، سیمان ، آب ، پیگمنت های رنگی و دیگر افزودنی ها می باشد . استاندارد های لازم در این مورد ضریب سایش در برابر سیمان و همچنین جذب آب و مقاومت فشاری آن و در آخر رنگ یکنواختی که دارا هستند می باشد .

جدول واش بتن

از جدول در فضاهای زیادی که عموما باز هستند استفاده می شود مثل پارک ها .

موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن در مکان هایی از قبیل پارکینگ ها، پشت بام ها ، پیاده روهایی که در اطراف بانک هستند ، محوطه ویلا ها و دانشگاه ها و … به کار می رود .

واش بتن در انواع و کاربردهای مختلف 1
واش بتن موزاییک

واش بتن برای پله

اگر به گله های ساختمان بزرگ و نما مدرن دقت کرده باشید حتما پله واش بتن را دیده اید . این پله ها با منظره خاص و زیبایی که می سازند بسیار پر طرفدار هستند .

واش بتن در ساخت گلدان

گلدان هایی هستند که از جنس واش بت است شاید در اطراف پارک ها و ویلاها ، گل هایی که در واش بتن های زیبا خودنمایی میکنند را دیده باشید.

واش بتن نورانی

واش بتن نورانی یکی از خاص ترین و زیبا ترین نوع واش بتن ها می باشد که باعث نمای بسیار زیبا به محیط به خصوص در هنگام شب شده و در تمام انواع واش بتن مانند موزاییک واش بتن ، جدول ، پله واش بتن و … می توان این LED های زیبا را استفاده کرد .

رنگ هایی که در واش بتن نورانی مورد استفاده قرار می گیرد شامل رنگ سبز ، زرد، قرمز، و سفید می باشد توصیه می شود به تطابق و هماهنگی رنگ لامپ ها با رنگ کفپوش و فضای مود استفاده توجه نمایید .

مشاهده مقاله اجرای طرح چرم با سیمان

مزایای واش بتن چه هستند؟

از مهم‌ترین مزایای واش بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام بالا: کنترل بالای نسبت آب به سیمان، تراکم و عمل آوری واش بتن، دوام (طول عمر) آن را نسبت به گزینه‌های مشابه افزایش داده است. در برابر بارش باران و سرمای معمولی مقاوم است.
  • ظاهر زیبا و ارزان قیمت : تنوع سنگدانه‌های قابل استفاده با رنگ‌های متفاوت و همچنین روش‌های مختلف نمایان کردن و پرداخت، زیبایی خاصی را برای سطح واش بتن فراهم می‌کند. همین ویژگی، باعث گسترش کاربرد واش بتن در المان‌های تزئینی نیز شده است.
  • تنوع زیاد: علاوه بر تنوع رنگ‌ها و سنگدانه‌ها(مانند پوکه معدنی )، به کارگیری واش بتن، امکان اجرای الگوهای متنوع، پیچیده و جذاب را نیز فراهم می‌کند.
  • مقاومت بالا در برابر لغزش: واش بتن، معمولا مقاومت خوبی در برابر لغزش دارد. ویژگی مذکور، این نوع بتن را به گزینه‌ای خوبی برای ساخت مسیرهای شیب‌دار و کف‌های موجود در نواحی پربارش تبدیل کرده است. به عبارتی عدم لغزش روی واش بتن نسبت به دیگر موزائیک‌ها.
  • هزینه پایین: استفاده از واش بتن برای سطح‌های بزرگ، هزینه روسازی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • اجرای راحت و سریع: واش بتن در بسیاری از سازه‌ها به صورت قطعات پیش‌ساخته اجرا می‌شود. این روش، سرعت و سهولت نصب را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد. به علاوه، استفاده از واش بتن پیش‌ساخته، بر روی کاهش هزینه‌های نیروی انسانی نیز تاثیرگذار است.
  • نیاز به نگهداری پایین: واش بتن، به غیر از درزگیری و تمیزکاری‌های دوره‌ای، به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارد.
  • طیف رنگی نامحدود در مقایسه با کفپوش پرسی
  • اجرای نسبتا ساده نسبت به دیگر کفپوش‌ها با کمترین هزینه
  • طول عمر طولانی و هزینه کم نگهداری
  • مقاومت سطحی بسیار بالا نسبت به موزائیک پلیمری و نسبت به مواد شیمیایی و اسیدی
  • مقاومت نسبت به ترک خوردگی در شرایط سرما و یخبندان
  • امکان تعمیر و اصلاح در صورت بروز هر گونه آسیب
  • قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سنگ فرش طبیعی و کفپوش پرسی
  • تراکم یکنواختی سنگدانه ها در موزائیک واش بتن
  • هماهنگی با محیط زیست

معایب واش بتن چه هستند؟

مهمترین معایب واش بتن البته در صورت اجرای ناصحیح عبارت هستند از:

  • نیاز به نیروی کار ماهر: با وجود اجرای راحت و سریع، ساخت واش بتن نیازمند مهارت، دقت و حساسیت بالایی است. به عنوان مثال، در صورت عدم نظارت کافی بر فرآیند ساخت، احتمال نمایان شدن سنگدانه‌های تیز و آسیب رسیدن به افراد در حین عبور از روی مسیرها افزایش می‌یابد.
  • دشوار بودن نظافت: برای تمیز کردن رسوبات نیز باید از آب استفاده کرد. در صورت استفاده از آب با فشار بالا، ممکن است برخی از سنگدانه‌های ریز از روی سطح جدا شوند.
  • احتمال رشد گیاه: در صورت استفاده از درز، احتمال رشد گیاهان مختلف و تغییر ظاهر واش بتن وجود خواهد داشت.
  • حساس بودن المان‌های تزئینی: به دلیل ظرافت سازه‌های تزئینی ساخته شده توسط واش بتن، احتمال آسیب دیدن سریع آن‌ها وجود دارد

رنگ بندی واش بتن چگونه است؟

طیف وسیع رنگ‌های واش بتن مربوط به رنگ سنگ‌های ریز و درشتی است که درون آن استفاده می‌شوند. واش بتن می‌تواند تک رنگ یا ترکیبی از چند رنگ باشد. از محبوب ترین رنگ‌های واش بتن می‌توان به رنگ های سفید، مشکی یا ترکیب رنگ سفید و مشکی اشاره کرد.

قیمت واش بتن به چه صورت است؟

معمولا عوامل زیادی در تعیین این تفاوت قیمت واش بتن تاثیر گذار است. زیرا هر چه موادی که در تولید واش بتن استفاده می شود مرغوبیت و کیفیت بالاتری داشته باشد هزینه افزایش می یابد.

عامل مهم دیگر در مورد واش بتن این است که چه موادی در ساخت آن استفاده شده و سنگدانه هایی که در این مورد به کار رفته به قدری مرغوب هستند که بعد از مدت کوتاهی آسیب نمی بینند.

سفارش اجرای واش بتن

هموطنان عزیز جهت مشاوره و سفارش اجرای واش بتن توسط گروه نماکاری کیان نما با شماره های زیر می توانید به طور مستقیم با ما در تماس باشید.

شماره های تماس:

۰۹۱۲۹۴۰۴۰۵۴- ۰۹۱۲۴۳۸۷۶۶۵


محمد رضازاده اسبفروشانی

درباره محمد رضا زاده اسبفروشانی
محمد رضا زاده اسبفروشانی هستم. مدیر سایت کیان نما. سابقه اجرای انواع نماهای سیمانی نظیر نماهای رومی، کلاسیک و مدرن، شسته، انواع طرح های برش سیمانی، طرح سنگ، چوب، آلاچیق و آبشار و کلیه طرح های مربوط به سیمان را دارم.


اجرای نمای شسته نمای رومی نماکاری نمای مدرن سیمانی ساختمان قیمت نمای سیمانی نماکاری سیمانی کلاسیک نمای کلاسیک سیمانکاری نمای ساختمان اجرای نمای سیمانی

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند

0 دیدگاه