ملات-سیمان-کاری

ملات سیمان کاری و انواع ملات ماسه سیمان

نسبت اختلاط ملات سیمان کاری در انواع ملات و همچنین تعاریف مختصری از هر کدام را شرح داده ایم. ملات ماسه و سیمان یکی از انواع ملات های ساختمانی هستند که با ترکیب ماسه، سیمان و آب تشکیل می شود و می تواند کاربردهای بسیار زیادی در امر ساختمان سازی داشته باشد. 

ملات چیست؟

ملات ها چسب های ساختمانی هستند که برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می شوند. به طور کلی ملات یک ماده ی خمیری شکل است که برای چسباندن مصالح به یک دیگر و تامین یک بستر مقاوم و اندود کاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان و بندکشی کاربرد دارد.

ملات ها دارای دو جز اصلی می باشند؛ یکی قسمت چسب ملات که دارای حجم کم است و دیگر پرکننده که ۸۰ درصد از حجم کل را تشکیل می دهد. به طور مثال در ملات ماسه و سیمان یا ملات سیمان کاری، سیمان چسب ملات و ماسه پرکننده ملات است.

ملات سیمانی

در صنعت ساخت‌وساز، از ترکیبی خمیری شکل برای چسباندن مواد به یکدیگر استفاده می‌کنند که به آن ملات گفته می‌شود. ملات سیمان، یکی از پراستفاده‌ترین ملات‌های ساختمانی است.

به‌عنوان‌مثال نصب سرامیک کف با ملات سیمانی، یکی از استفاده‌های متداول این ملات است. از دیگر ملات‌‌های ساختمانی می‌توان به مخلوط سیمان و چسب بتن و ملات سیمان سفید و پودر سنگ نیز اشاره نمود که از ملات‌های پرکاربرد در حوزه ساخت‌وساز به‌حساب می‌آیند.

ملات ماسه و سیمان چیست

ملات ماسه و سیمان ترکیبی از ماسه و سیمان و آب است که دارای خاصیت چسبندگی خاصی است. این ملات در صنایع ساختمان سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد و می تواند با مخلوط سیمان های مختلف، خصوصیات مکانیکی مختلفی نیز پیدا کند.

ملات های ماسه و سیمان یا ملات سیمان کاری با ترکیب درصدهای وزنی مختلفی از ماسه و سیمان تشکیل می شوند. این موضوع باعث ایجاد تفاوت در کیفیت و استقامت ملات های ماسه و سیمان های مختلف شده است.

این ملات ها را می توان برای پر کردن فضاهای خالی در امر ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد. اگر ملات سیمان و ماسه به درستی تولید شده باشد، می تواند علاوه بر افزایش چسبندگی میان مصالح ساختمانی، باعث توزیع یکنواخت تر نیروها شود. پس این ملات کاربردهای بسیار متنوعی در امر ساختمان سازی دارد که فقط یکی از آن ها پر کننده و یا ایجاد چسبندگی است. 

انواع ملات‌ها کاربردی صنعت ساختمان‌سازی

ملات سیمانی و بتن، از مهم‌ترین اجزای به‌کار رفته در صنعت ساختمان و البته به طور خاص در سیمانکاری نمای ساختمان به شمار می‌آیند که در این بخش، به بررسی انواع ملات‌‌های مورداستفاده در ساخت‌وساز می‌پردازیم. لازم به ذکر است که جزء اصلی تمامی ملات‌های ساختمانی، سیمان است.

ملات معمولی

ملات‌های معمولی، در بسیاری از کارهای ساختمانی مانند کف‌پوش‌ها، آجرچینی، کف‌سازی‌ها و … استفاده می‌شود. ملات‌های معمولی که برای آجرچینی مورد استفاده قرار می‌گیرند به پنج دسته قابل تقسیم‌بندی هستند.

ملات رنگی

اگر قصد ساخت ملات رنگی را دارید، رنگ سیمان را به مصالح سنگی خشک اضافه نمایید. ملاتی مانند ملات سیاه چه، با رنگ سیمان خشک ساخته شده باشد و یا چه با رنگ‌های خریدنی تولید شده باشد، نسبت به ملات معمولی چشم گیرتر است و می‌توان در انواع مصارف مانند کف‌سازی، نمای کف‌سازی و…. به کاربرد.

اگر از رنگ سیاه سیمان برای ساخت ملات سیاه‌رنگ استفاده می‌کنید، سعی کنید تا از ماسه به رنگ نقره‌ای یا ماسه‌های با رنگ خیلی روشن استفاده کنید.

مطالعه مقاله تفاوت سیمان سفید و سیمان سیاه

ملات آهکی

ملات سیمان و آهک به‌ندرت در پروژه‌های روسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ملات درگذشته در مواردی همچون سنگ‌فرش‌ها زیاد بود؛ اما امروزه استفاده از ملات سیمان و آهک، به دیوارچینی و سنگ‌کاری قائم و پروژه‌هایی که در آن از مصالح سنتی استفاده می‌شود، محدود شده است.

بااین‌وجود، در بعضی پروژه‌ها بسترسازی با ملات آهک برای روسازی‌ها استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین نگرانی در زمان استفاده از ملات سیمان و آهک، رطوبت و همچنین خشکی زیاد هواست که باعث می‌شود آهک از بافت خارج شود.

ملات گرانولیت

ملات گرانولیت در واقع یک ملات بتن ریزدانه است. از آن به طور گسترده در صنعت ساختمان برای ساخت سطوح کوچک بتنی استفاده می‌شود. ازآنجاکه آن را می‌توان به‌صورت یک‌لایه نازک به ضخامت شش میلی‌متر اجرا کرد و هزینه اجرای آن کم است، از آن به‌عنوان سطح الاستیک استفاده می‌کنند.

ملات گرانولیت برای استفاده در سطوحی که سطح آن سیقلی و سخت است، مانند سطح بتن و یا پله مناسب است.

طریقه ساختن ملات ماسه و سیمان   

نسبت ماسه به سیمان در ملات به صورت ۱ به ۳، ۱به ۴، ۱ به ۵ و ۱ به ۶ می باشد که با توجه به هر پروژه نسبت های ترکیبی متفاوت می باشد.

ملات ماسه و سیمان ۱ به ۳

برای ساخت ملات ماسه و سیمان ۱ به ۳، از سیمان بیشتری استفاده می شود. این سیمان می تواند باعث افزایش مقاومت فشاری ملات شود و استحکام ملات را افزایش دهد. بنابراین، این نوع ملات بیشتر برای زمان هایی که نیاز به مقاومت بالاست، مورد استفاده قرار می گیرد.

نسبت اختلاط ملات سیمان کاری در این نوع ملات به این صورت است که میزان سیمان بیشتری به کار رفته است و مقاومت فشاری آن بیشتر است.

  • وزن سیمان: ۳۶۰ کیلوگرم
  • حجم ماسه: ۰٫۹۴ متر مکعب
  • حجم آب: ۲۵۸ لیتر

ملات ماسه و سیمان ۱ به ۴

نسبت ماسه و سیمان به کار رفته در این ملات، ۱ به ۴ است. این ملات می تواند برای افزایش چسبندگی میان آجرها، روسازی انواع ساختمان و انجام کارهای بنایی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از انواع نسبتهای ملات ماسه سیمان است که مناسب برای بندکشی آجرها می باشد.

این ملات برای بندکشی آجر نما و روسازی ساختمان و کارهای بنایی از آن استفاده می شود.

  • وزن سیمان: ۲۸۵ کیلوگرم؛
  • حجم ماسه: ۰٫۹۹ متر مکعب؛
  • حجم آب: ۲۶۰ لیتر؛

ملات ماسه و سیمان ۱ به ۵

این ملات در اثر مخلوط سیمان با ماسه شسته یا خاکی تشکیل می شود. ملات ماسه و سیمان ۱ به ۵ نسبت به نمونه های قبلی مقاومت کمتری دارد.

  • وزن سیمان: ۲۲۵ کیلوگرم؛
  • حجم ماسه: ۱ متر مکعب؛
  • حجم آب: ۲۶۲ لیتر؛

ملات ماسه و سیمان ۱ به ۶

اگرچه ملات سیمان و ماسه ۶ به ۱ مقاومت کمتری نسبت به دیگر انواع ملات های سیمان و ماسه دارد، اما این ملات برای امور ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • وزن سیمان: ۲۰۰ کیلوگرم؛
  • حجم ماسه: ۱٫۰۳۳ متر مکعب؛
  • حجم آب: ۲۶۵ لیتر؛


محمد رضازاده اسبفروشانی

درباره محمد رضا زاده اسبفروشانی
محمد رضا زاده اسبفروشانی هستم. مدیر سایت کیان نما. سابقه اجرای انواع نماهای سیمانی نظیر نماهای رومی، کلاسیک و مدرن، شسته، انواع طرح های برش سیمانی، طرح سنگ، چوب، آلاچیق و آبشار و کلیه طرح های مربوط به سیمان را دارم.


اجرای نمای شسته نمای رومی نماکاری نمای مدرن سیمانی ساختمان قیمت نمای سیمانی نماکاری سیمانی کلاسیک نمای کلاسیک سیمانکاری نمای ساختمان اجرای نمای سیمانی

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند

0 دیدگاه